تاریخ انتشارسه شنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۸
رژیم غذایی مناسب و سالم

چه مواد غذایی ریه را تقویت می کنند؟

رژیم غذایی مناسب و سالم نقش موثر و قابل توجهی در تقویت و سلامت ریه ها دارد.
چه مواد غذایی ریه را تقویت می کنند؟
رژیم غذایی مناسب و سالم نقش موثر و قابل توجهی در تقویت و سلامت ریه ها دارد.
به گزارش خبر24 به نقل از سازمان بهداشت جهانی، اختلالات تنفسی سالانه موجب مرگ حدود سه میلیون نفر در جهان می‌شود. هوای آلوده و یک سبک زندگی بد بر سلامت ریه‌ها تاثیر می گذارد.
چند نمونه از غذا‌هایی که برای تقویت ریه ها توصیه می شوند در زیر آمده است:
سیر: آلیسین ماده مغذی اصلی موجود در سیر است که مسئول فواید سلامت مختلف این ماده غذایی محسوب می‌شود. سیر از خواص ضد میکروب، ضد سرطان، و کاهنده فشار خون برخوردار است. مطالعات نشان داده اند که مصرف سیر اثر مثبتی بر بیماران مبتلا به اختلالات ریوی و سرطان ریه دارد.
اسفناج: و همچنین سبزیجاتی مانند سبز برگ مانند کیل، برگ چغندر، و برگ تربچه سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. نتایج تحقیقات دانشمندان نشان می دهد که اسفناج حاوی مواد شیمیایی گیاهی است که به پیشگیری از آسیب اکسیداتیو، کاهش التهاب و مبارزه با سرطان کمک می‌کنند.
سیب: سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و مواد شیمیایی گیاهی مانند کاتچین ها، اسید کلروژنیک، و فلوریدزین است که به کاهش خطر آسم، سرطان، التهاب، و بیماری قلبی عروقی کمک می‌کنند.
ماهی‌های چرب: مانند سالمون، خالمخالی، کپور و هادوک سرشار از اسید‌های چرب امگا-۳ هستند. این مواد به عنوان اسید‌های چرب چندغیراشباع شناخته می‌شوند، زیرا در ساختار شیمیایی آن‌ها بیش از یک پیوند دوگانه وجود دارد. این نوع از اسید‌های چرب دارای خواص ضد التهاب، ضد سرطان، آنتی اکسیدان و محافظت قلب هستند.
زنجبیل: یکی از درمان‌های خانگی مطمئن برای مقابله با سرماخوردگی و گلودرد است. دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که این ماده غذایی حاوی ترکیبی زیست فعال به نام جینجرول است. این ترکیب مسئول طعم تند زنجبیل است. همچنین، جینجرول به پیشگیری از آسم، میگرن و پرفشاری خون کمک می‌کند.
 
توت‌ها: مانند توت فرنگی، تمشک، کرنبری، توت سیاه و بلوبری حاوی اسید‌های فنولیک، فلاونوئیدها، تانن ها، اسید اسکوربیک و سایر مواد شیمیایی گیاهی مفید هستند. علاوه بر تقویت سلامت ریه، این مواد غذایی به کاهش التهاب، تقویت ایمنی، محافظت از قلب، و مبارزه با انواع مختلف سرطان کمک می‌کنند.
زردآلو: نه تنها میوه‌ای خوشمزه است بلکه محافظی قدرتمند برای ریه‌های شما محسوب می‌شود. زردآلو منبع خوبی برای ویتامین C، ویتامین E، بتا کاروتن و لیکوپن است. تمام این ترکیبات آنتی اکسیدان‌هایی هستند که به مبارزه با رادیکال‌های آزاد مضر کمک می‌کنند. زردآلو از خواص ضد آلرژی، ضد میکروب، ضد التهاب و ضد سرطان برخوردار است.
بروکلی: منبع خوبی برای سولفورفان است که از خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهاب، ضد سرطان، و ضد میکروب برخوردار است. همچنین، این ماده توانایی خود در پیشگیری از سرطان‌های ریه، معده و سینه را نشان داده است.
گریپ فروت: این میوه کم کالری منبع خوبی برای ویتامین C، ویتامین B ۶، تیامین، اسید فولیک و منیزیم است. همچنین، گریپ فروت حاوی یک فلاون زیست‌فعال به نام نارینجنین است که از خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهاب برخوردار است.
 
زردچوبه: کورکومین، ماده فعال موجود در زردچوبه، مسئول فواید سلامت مختلف آن است. این ماده از خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهاب، و ضد میکروب برخوردار است. این خواص، زردچوبه را به گزینه‌ای ایده‌آل برای مقابله با اختلالات التهابی، سرطان‌ها و چاقی بدل می‌کند.
لوبیاها، مغزدانه‌ها: دو نقطه مشترک دارند: آن‌ها منبع خوبی برای پروتئین بوده و از خواص ضد التهاب برخوردار هستند. از این رو، با مصرف آن‌ها به کاهش التهاب، کلسترول، فشار خون و مدیریت چربی احشایی کمک می‌کند.
آووکادو: سرشار از ویتامین‌های E، K، B ۶، ریبوفلاوین، اسید پانتوتنیک، و نیاسین است و منبع خوبی برای اسید‌های چرب چندغیراشباع محسوب می‌شود. این ویتامین‌ها دارای خواص ضد التهاب و آنتی اکسیدانی هستند. برخی پژوهش‌ها نشان داده اند که مصرف آووکادو می‌تواند به کاهش آرتریت، التهابی در مفاصل، کمک کند.
ماکیان: مرغ و بوقلمون پرمصرف‌ترین انواع گوشت ماکیان و منابع خوبی برای پروتئین بدون چربی هستند. یک رژیم غذایی سرشار از گوشت ماکیان نشان داده است که خطر سرطان ریه را به میزان ۱۰ درصد کاهش می‌دهد. برای کسب بیشترین فواید، مصرف نمونه‌های بدون هورمون را مد نظر قرار دهید.
فلفل دلمه‌ای قرمز: منبع خوبی برای لیکوپن، ویتامین C، و بتا کاروتن است. این مواد از خواص آنتی اکسیدانی برخوردار هستند و به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد مضر کمک می‌کنند. در نتیجه، ریه‌ها و دیگر اندام‌های حیاتی بدن محافظت شده و به بیماری و اختلالات دیگر مبتلا نمی‌شوند.
فلفل‌های چیلی: تند هستند و با نظر شخصی می‌توانید آن‌ها را به غذای خود اضافه کنید. کپسایسین موجود در فلفل عامل تندی این ماده غذایی است که البته از خواص آنتی اکسیدانی و ضد سرطان نیز برخوردار است.
 
24-news.ir/vdcepe8z.jh8noi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

نرخ طلا و ارز