تاریخ انتشاردوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۲
منابع امنیتی عراق هواداران فاضل المرسومی را متهم به ایجاد آشوب های اربعین در کربلا نموده اند. فاضل المرسومی که از وی به عنوان امام ربانی یاد می شود، بعد از سقوط صدام در منطقه دیالی ظهور کرده و معتقد است که خداوند در وی حلول کرده است. پیروان این فرد خود را «انصار امام مهدی» می‌نامند و فعالیتشان را با استفاده از فضای مجازی و اینترنت، ساخت برنامه‌های تبلیغاتی مانند مستند «ظهور کرده»، چاپ کتاب و جزوات توسط انتشارات وابسته به جریان احمدحسن با نام «اصدارات الامام المهدی»انجام می‌دهند.
پشت پرده آشوب های اخیر در کربلا چیست؟
به گزارش خبر24 به نقل از راهبرد معاصر، ظهر روز سه شنبه گذشته بود که تعدادی از طرفداران حزب بعث و گروه های منحرف دینی با ورود به خیابان های اطرف حرم امام حسین (ع) اقدام به سر دادن شعار علیه مرجعیت کرده و سپس گیت های امنیتی انتظامات عتبه حسینی و حشدالشعبی را شکستند. این گروه قصد ورود به داخل حرم مطهر را داشتند که با برخورد شدید نیروهای امنیتی مواجه شده و بعد از یک درگیری چند ساعته و دستگیری برخی از این افراد توسط پلیس کربلا ‌متفرق شدند.

اتحاد جوکرهای مذهبی با هواداران حزب بعث
 
به گزارش منابع امنیتی عراق، این افراد متشکل از 700 مرد و 250 زن عضو موکب "امام الربانی" از منطقه "باب بغداد" به سمت گیت بازرسی "الکفیل" در مقابل خیابان "باب القبله" حرم امام حسین(ع) وارد شدند و به گیت بازرسی اصلی حمله کردند که نیروهای حرمین آنها را به خارج از این گیت بیرون راندند.
 
در مقابل اما موکب امام الربانی از منطقه "خالص" در استان دیالی که از طرفداران شخصی به نام "فاضل المرسومی" مدعی امام ربانی بودن تشکیل شده است، طی بیانیه ای نقش خودشان در آشوب در نزدیکی حرم امام حسین(ع) را تکذیب کرد و مدعی شد که گروهی به نام "موکب تظاهرکنندگان تشرین" در این آشوب دست داشتند که به دنبال ورود به حرمین شریفین بدون کسب مجوزهای لازم برای این امر بودند و به همین دلیل با نیروهای امنیتی در نزدیکی حرم امام حسین(ع) درگیر شدند.
 
در اولین واکنش به این آشوب آفرینی مشکوک، سید مقتدی صدر این افراد را نفوذی‌های در صف تظاهرات کنندگان با افکار منحرف و تمایلات داعشی و بعثی خواند که در صدد سوء استفاده از مناسبت‌های مذهبی هستند.
 
پشت پرده آشوب های اخیر در کربلا چیست؟
 
فاضل المرسومی که از وی به عنوان امام ربانی یاد می شود، بعد از سقوط صدام در منطقه دیالی ظهور کرده و معتقد است که خداوند در وی حلول کرده است. برخی منابع غربی این شخص را همان احمد اسماعیل بصری یا احمد الحسن معروف می دانند. احمد اسماعیل گاطع در سال ۱۹۶۸ در روستای همبوشی در منطقه هویر از توابع شهرستان زبیر از استان بصره متولد شد و بعد از فارغ‌التحصیلی در دانشکده مهندسی نجف با هدایت دستگاه جاسوسی عراق وارد حوزه علمیه شده که البته پس از دو سال تحصیل در حوزه علمیه شهید سید محمد صدر از این مدرسه اخراج شد.
 
پیروان این فرد خود را «انصار امام مهدی» می‌نامند و فعالیتشان را با استفاده از فضای مجازی و اینترنت، ساخت برنامه‌های تبلیغاتی مانند مستند «ظهور کرده»، چاپ کتاب و جزوات توسط انتشارات وابسته به جریان احمدحسن با نام «اصدارات الامام المهدی»، تبلیغ چهره به چهره در محافل عمومی اعم از مدارس، خیابان و دانشگاه‌ها، شرکت در نمایشگاه‌های کتاب فرانکفورت و بغداد در سال ۲۰۱۲، تأسیس رادیو، چاپ ماهنامه صراط مستقیم و هفته‌نامه منجی (به صورت الکترونیکی) انجام می‌دهند.
 
احمد الحسن بعد از علنی کردن ادعاهای خود در اولین گام به تقابل علنی با مرجعیت پرداخت و در این زمینه حتی به مرجعیت بزرگ عراق یعنی آیت‌الله سیستانی تاخته و ایشان را عالم آمریکایی معرفی کرد!
 
با نگاه به کارنامه اعضای این فرقه می توان گفت که اگر معترضان وابسته به YGL عراق را جوکر سیاسی بدانیم، الحسنی ها را هم باید جوکر مذهبی قلمداد کرد. سال 1386 بود که اعضای این فرقه حمله ای مسلحانه را در نجف اشرف ترتیب دادند که با مداخله نیروهای امنیتی، ۱۴۳ نفر از نیروهای نظامی و ۲۰۰ نفر از پیروان احمد الحسن کشته شدند. بصره، دیالی، نجف و ناصریه از جمله شهرهایی هستند که از سال 2008 بدین سو شاهد بروز فتنه های امنیتی است که توسط اعضای فعال این فرقه به راه افتاده است. احمدالحسن در تظاهرات‌ سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ که با ادعای مقابله با فساد انجام می‌شد طرفداران خود را برانگیخت تا دولت عراق را با چالش مواجه کند. تا جاییکه برخی رسانه‌ها او را یکی از اصلی‌ترین رهبران تظاهرات بصره در سال ۲۰۱۸ برشمردند. در واقع الحمد الحسن با ادبیات مهدوی توانسته گروهی از جوانان شیعه را فریب داده و آنها را به نابودی ساختار سیاسی- دینی شیعیان دعوت کند؛ موضوعی که در حمله به مراجع تقلید، علما، مراکز دینی مورد وثوق شیعیان و ادبیات سازی غیرمعمول در جهان تشیع نمود پیدا کرده است.
 
نکته قابل توجه این است که به گزارش منابع خبری مختلف، احمد الحسن و حلقه اول اطراف وی همگی با دستگاه اطلاعاتی انگلیس در ارتباط هستند. بررسی سابقه انگلستان در استفاده از ابزار مذهب برای پیشبرد اهداف سیاسی خود در منطقه غرب آسیا نیز تاییدکننده این ادعا است. این گروه در سال های اخیر و بعد از شکست فتنه داعش در عراق با اعضای بازمانده حزب بعث ارتباط برقرار کرده است. گفتنی است که در سال های پایانی حیات حکومت حزب بعث، صدام حسین با برقراری ارتباط با فرقه صوفی نقشبندیه در این کشور و ایجاد پیوند میان اندیشه نظامی حزب بعث و افکار صوفیانه سنی توانست نیروی ویژه ای تشکیل دهد که بررسی ساختار داعش نشان دهنده رهبری آنها در شکل گیری جریان خشن تکفیری در دو دهه بعد بود.
 
پشت پرده آشوب های اخیر در کربلا چیست؟
 
حال و با توجه به بیانیه های معتدد که از سوی شخصیت های سیاسی و مراکز امنیتی عراق صادر شده می توان گفت که بازماندگان حزب بعث که از پشتیبانی برخی مسئولان عراقی نیز بهره مند هستند، در کنار جوکرهای مذهبی الحسنی توانسته اند به عنوان اصلی ترین نیروی آشوب زای در شرایط فعلی عراق تبدیل شوند.

کمک انقلابی های الحسنی برای بازگشت خشونت داعش به عراق!
 
با بررسی شبکه های اجتماعی و شناسایی فعالان این فرقه می توان دریافت که آنها پشت نقاب گروه های "انقلاب اکتبر"، "انقلابیون اکتبر" و "اکتبری ها" مخفی شده اند. با وجود خشم اجتماعی از عملکرد عناصر بعثی و جوکری در اهانت به مقدس ترین مقدسات عراقی ها، اما شاهد وجود سیاست سکوت از سوی مسئولان، سیاستمداران، نمایندگان مجلس و فعالان عراقی نسبت به اقدامات آنها هستیم. این در حالی است که در این مدت این جریان امنیتی- مذهبی وابسته به دستگاه اطلاعاتی انگلیس و آمریکا تنها به اماکن، افراد و نمادهای شیعی که همسو با ج.ا.ا هستند حمله کرده اند همچون کنسولگری ایران، مقرهای الحشد الشعبی و اهانت به مرجعیت!
 
این جریان دو کارکرد همسو با منافع آمریکا دارد: اول اینکه آمریکا بهتر از دیگران از میزان نفرت عراقی ها به خود آگاه است، از این رو، تلاش می کند تا اینگونه نشان دهد که جهموری اسلامی ایران و آمریکا در نزد عراقی ها یکسان هستند ، بنابراین همواره و از طریق باندهای جوکری وبعثی تلاش می کند تا شعارهایی را سردهد که در آن، نام جمهوری اسلامی ایران در کنار نام خود در یک جا قرار گیرد؛ همان چیزی که روز سه شنبه در کربلا اتفاق افتاد و طی آن بعثی ها وجوکری ها در شعارهای خود هم به جمهوری اسلامی ایران و هم به امریکا اهانت کردند!
 
پشت پرده آشوب های اخیر در کربلا چیست؟
 
در کارکرد دوم اما باید به ابعاد امنیتی آن در ابعاد منطقه ای توجه کرد: ورود جوکرهای مذهبی به عرصه معادلات امنیتی دقیقا همزمان با شکل گیری جریان تکفیری در عراق بود؛ یعنی همزمان که احمد الحسن با مسلح کردن یاران خود به دنبال متنشج کردن اوضاع و سوق دادن جامعه به سمت خشونت شیعیان علیه اهل سنت بود، فردی همچون ابومصعب الزرقاوی نیز با کمک نیروهای بعثی- نقشبندی به ساختاردهی جریان تکفیری در میان اهل سنت مشغول بود. اما بعد از شکست فتنه داعش شاهد هستیم که هر دو جریان در یک محور قرار گرفته اند!
 
همین مسئله کلید حل معمای فتنه اخیر در کربلا است؛ پیش از علنی شدن فتنه داعش شاهد بودیم که در مناطق سنی نشین همچون الانبار، گروه های خشن سنی به ساختارهای اجتماعی حمله کرده و باعث سوق دادن جمعیت به استفاده از خشونت شد. از سوی دیگر همین گروه ها با جمله به شیعیان سبب فعال شده گسل های مذهبی در جامعه عراق و در نهایت شکل گیری فتنه داعش شد.
 
جوکرهای مذهبی نیز دقیقا همین روند را در پیش گرفته اند؛ از سویی در حال ایجاد انشقاق گسترده درون جامعه شیعی و سوق دادن آنها به استفاده از ابزار خشونت است و از سوی دیگر نشانه های تمایل آنها برای اعمال خشونت علیه جامعه اهل سنت دیده می شود. حال اگر این وضعیت ادامه یابد و گسل های مذهبی همراه با خشونت دوباره در عراق فعال شود و از سوی دیگر روند اعتراض به فساد نیز به خشونت کشیده شود، بار دیگر فضای امنیتی عراق دچار یک زلزله اساسی شده و زمینه برای احیای هسته های خفته تکفیری مهیا خواهد شد.
 
باید در نظر داشت که طی ماه های اخیر و با گسترش ناکارآمدی در فضای سیاسی و اقتصادی عراق شاهد دسته بندی هایی در میان طوایف و عشیره های عراقی بودیم که در سفر اخیر نخست وزیر عراق به ناصریه کاملا هویدا بود. این دسته بندی ها دقیقا همانند شرایط پیش از شکل گیری داعش در استان الانبار است.
 
در جمع بندی باید گفت که جوکرهای مذهبی در اتحاد با بعثی ها به عنوان حلقه اول آشوب امنیتی جدید در آمریکا در حال نقش آفرینی است؛ آشوبی که در نهایت به ادامه حضور نیروهای آمریکایی در عراق به بهانه حمایت امنیتی از دولت عراق منجر خواهد شد. به همین خاطر است که شاهد انتصاب افرادی همچون میثم الزیدی از سوی نخست وزیر عراق به فرماندهی "فرقة العباس القتالیة" هستیم که وظیفه حفظ امنیت کربلا را دارد ولی از حضور جوکرها و بعثی ها تحت عنوان "معترضان" حمایت می‌کند!
24-news.ir/vdcfctdj.w6dtjagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

نرخ طلا و ارز