تاریخ انتشارشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ما هر چه به دولت قبل می‌گفتیم دست به دست هم دهیم و کمک کنیم تا امور کشور پیش برود، اما آنان قبول نمی‌کردند.
دولت روحانی با مجلس همکاری نمی‌کرد
به گزارش خبر24،مطالب مذکور گزیده‌ای از اظهارات «علی نیکزاد»، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی است.

مشروح این گفتگو به شرح زیر است:
در آستانه یک سالگی دولت سیزدهم هستیم، ارزیابی شما از عملکرد دولت چیست و به نظر شما دولت در یک سال گذشته چه اقدامات مهمی را انجام داده است؟

برای پاسخ به این سوال باید ابتدا به این مسئله توجه کرد که دولت سیزدهم چه چیزی را از دولت قبل تحویل گرفت. در دولت سابق، قطار دولت از ریل انقلاب خارج شد که برای آنکه این قطار به ریل انقلاب بازگردد و مسائل کشور سروسامان پیدا کند، باید به دولت فرصت داد.

رئیس‌جمهور همواره بین مردم حضور دارد و مبارزه با فساد، خدمت به مردم و اقتدار در عرصه بین‌المللی را مورد توجه قرار می‌دهد

با وجود این، اگر دولت دو کار مهم را انجام دهد، مورد اقبال مردم، نخبگان، دانشگاهیان، سیاسیون، عدالت خواهان و آزادی خواهان قرار می‌گیرد. در وهله اول دولت باید حکمرانی بر مبنای اخلاق اسلامی و افزایش سرمایه اجتماعی را در دستور کار قرار دهد که این کار منجر به افزایش سرمایه اجتماعی نظام می‌شود. دولتمردان به ویژه رئیس جمهور تاکنون در این زمینه موفق بودند و کارهای مهمی انجام دادند.

رئیس جمهور ویژگی‌هایی را که برای یک کارگزار نظام مقدس اسلامی ضروری است، دارد.

رئیس جمهور همواره بین مردم است، مبارزه با فساد، خدمت به مردم و اقتدار در عرصه بین‌المللی را مورد توجه قرار می‌دهد. چندی پیش همه شاهد بودیم که رئیس جمهور به محض اینکه از مسکو به ایران رسید راهی پاستور نشد، بلکه برای پیگیری وضعیت سیل‌زدگان به کرمان رفت. این مسئله به خوبی نشان‌دهنده عزم راسخ دولت سیزدهم برای کار و خدمت به مردم است.

مسئله بعدی این است که دولت باید در اقداماتی که منجر به توسعه فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، زیرساختی و بهبود وضعیت معیشت مردم می‌شود، تسریع کند. در این زمینه هم تاکنون دولت کارهای خوبی را انجام داده و دنبال می‌کند. علاوه بر این، دولت رئیسی اقدامات خوبی در حوزه بهداشت و مهار کرونا، آزادسازی سواحل و سفرهای استانی انجام داده است.

چقدر ضرورت دارد مصوبات سفرهای استانی دولت اجرا شود؟

علاوه بر اعتبارات عمرانی که در اختیار استان‌ها قرار داده می‌شود، رئیس جمهور در سفرهای استانی خود علی رغم مشکلاتی مانند کسری بودجه و تحریم، ۱۹ هزار میلیارد تومان در اختیار استانداران قرار داده است تا مشکلات استان‌ها در عرصه‌های مختلف حل و فصل شود.

این روزها بحث استیضاح برخی از وزرا مطرح است. از آنجایی که هنوز عمر دولت سیزدهم به یک سال نرسیده است، آیا رئیس جمهور خودش باید کابینه را ترمیم کند یا اینکه مجلس باید به سراغ استیضاح برخی از وزرا برود؟

استیضاح‌هایی که الان در مجلس مطرح است، استیضاح سیاسی نیست، بلکه مربوط به عملکرد وزرا است. همکاران ما در مجلس بیشتر می‌خواهند به دولت کمک کنند و پیگیری موضوعات کاری در استیضاح یک وزیر ممکن است تلنگری برای آن وزیر باشد تا روند کاری خود را تغییر دهد.

مجلس یازدهم دنبال استیضاح سیاسی نیست، بلکه هدف نمایندگان آن است که به برخی از وزرا برای تغییر در روند کاری‌شان تلنگر بزنند

قطعاً دولت، مجلس و قوه قضائیه سعی می‌کنند به یکدیگر کمک کنند. رهبر معظم انقلاب اسلامی اخیراً در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر ضرورت همکاری صمیمانه قوا تاکید فرمودند و توجه به فرمایش ایشان بر ما واجب است. توجه به موضوع همکاری صمیمانه قوا برای بنده و همکارانم در مجلس بسیار مهم است. بر این اساس، اگر استیضاح وزیری در مجلس مطرح شود، خدایی ناکرده به معنای مقابله مجلس با دولت نیست.

از سوی دیگر، دولت اختیار دارد کسانی را که نمی‌توانند با آهنگ دولت کارها را پیش ببرند، یا خودش از قطار پیاده کند و یا اینکه تلنگری از طرف مجلس به این افراد زده شود تا در روند کاری خود تجدیدنظر کنند. مجلس طبق قانون حق دارد از مسئولان اجرایی سوال کند و از ابزارهای نظارتی خود مانند تحقیق و تفحص و یا استیضاح استفاده کند.

مجدداً تاکید می‌کنم که استفاده از این ابزارهای نظارتی به معنای مقابله با دولت نیست بلکه به این دلیل است که دولتمردان و وزرا در روند کاری خود تجدیدنظر کنند و با رئیس جمهور برای حل مسائل کشور هماهنگ باشند.

بخشی از عُمر مجلس یازدهم با دولت روحانی گذشت، دولت فعلی چه تفاوتی در نوع ارتباط با مجلس نسبت به دولت سابق دارد؟

ما هر چه به دولت قبل می‌گفتیم دست به دست هم دهیم و کمک کنیم تا امور کشور پیش برود، اما آنان قبول نمی‌کردند.

نمی‌خواهم پشت سر گذشتگان حرف بزنم اما مثالی در این مورد مطرح می‌کنم.

ما به دولت سابق می‌گفتیم قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران تصویب شده، یک قانون مترقی است و می‌تواند به شما در پای میز مذاکره قدرت دهد، اما دولت قبل این قانون را ابلاغ نکرد در حالی که مقام معظم رهبری فرمودند قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران، قانون خوبی است.

همچنین زمانی بود که جو از گندم ارزان‌تر بود و وقتی به کشاورز می‌گفتیم چرا گندم خود را تحویل نمی‌دهید، اعلام می‌کردند چطور می‌شود گندم را دهیم و به بهای گندم نتوانیم جو بخریم.

در آن مقطع، کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی برای تقویت امنیت غذایی و خودکفایی، قیمت خرید تضمینی گندم را کیلویی ۵ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفت که در همان برهه رئیس جمهور سابق جلسه‌ای تشکیل داد و قیمت خرید تضمینی گندم را کیلویی ۵ هزار تومان اعلام و با مجلس همراهی نکرد.

حسن روحانی حتی برای ارائه لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ هم در مجلس حضور نیافت، در حالی که رئیسی در این مدت کوتاه، چندین بار در مجلس حضور یافته است

تفاوت دولت سیزدهم با دولت روحانی این است که دولت فعلی بسیار همراه و مشتاق همکاری با مجلس است و مجلس هم علاقمند است با دولت همکاری کند. دولت فعلی مقاومتی در ابلاغ قوانین مجلس نمی‌کند و دولت و مجلس مُصر هستند که به یکدیگر کمک کنند و مسائل اصلی کشور را پیگیری کنند.

ما شاهد غیبت حسن روحانی در مجلس برای ارائه لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ بودیم، این در حالی است که حجت الاسلام رئیسی در این مدت کوتاه، چندین بار در مجلس حضور پیدا کرده است. قاطبه نمایندگان با حفظ استقلال قوا و شأن و جایگاه مجلس و دولت، نظرشان بر این است که به دولت کمک کنیم و همکاری صمیمانه‌ای را که مقام معظم رهبری تاکید فرمودند بین قوا وجود داشته باشد، در عمل نشان دهیم.

مجلس در قانون تصویب کرده بود قیمت‌ها از شهریور سال ۱۴۰۰ بالاتر نرود و زیرساخت کالابرگ الکترونیکی هم فراهم شود، ارزیابی شما از عملکرد دولت در مردمی‌سازی یارانه‌ها چیست؟

ارز ۴۲۰۰ تومانی برای بسیاری آب و نان شد اما برای مردم نه آب شد و نه نان. ارز ۴۲۰۰ تومانی سبب فساد شد و قرار بر این بود زمانی که دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را به اشخاص حقیقی و حقوقی می‌دهد، ما تأثیر آن را بر کالاهای اساسی و سر سفره مردم ببینیم اما این اتفاق نیفتاد.

بنابراین برای مبارزه با فساد و با درخواست دولت و تصویب مجلس، ارز ۴۲۰۰ تومانی بازتوزیع و این یارانه مردمی‌سازی شد. هر دولت دیگری هم بر سر کار بود، ناگزیر بود که این کار را انجام دهد. با توجه به تحولات در دنیا و جنگ روسیه و اوکراین، باید نحوه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی تغییر می‌کرد.

با وجود این، دولت باید سه کار دیگر انجام دهد. موضوع اول بحث معیشت است و معیشت مردم باید مورد توجه قرار گیرد. الان دولت یارانه‌ای را برای سه دهک با یک رقم مشخص و برای شش دهک با رقم دیگری در نظر گرفته است.

مردمی‌سازی یارانه‌ها زمانی می‌تواند مثمرثمر باشد که دو کار دیگر یعنی کنترل بازار و کنترل تورم هم انجام شود. بارها مجلس تأکید کرده است که قیمت کالاهای اساسی نباید از قیمت شهریور ۱۴۰۰ افزایش یابد و علت تأکید نمایندگان بر این مسئله آن است که ما نگران معیشت مردم و گرانی کالاهای اساسی هستیم.

معیشت مردم باید در نظر گرفته شود که یا می‌توان با اعطای کالابرگ الکترونیکی این کار را انجام داد و یا با اعطای یارانه نقدی که دولت گفته ارائه یارانه نقدی به صورت موقت است و به زودی به مردم کالابرگ خواهد داد. به هر صورت، دولت الان هم تمام توان و تلاش خود را برای حمایت معیشتی از مردم و تحقق طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها انجام می‌دهد.

مجلس در بررسی و تصویب برنامه هفتم توسعه به مسئله‌محوری توجه می‌کند و تمام تلاش خود را می‌کنیم تا بودجه سال ۱۴۰۲ بر مبنای برنامه هفتم توسعه شکل گیرد

با توجه به اینکه لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ باید بر مبنای قانون برنامه هفتم توسعه تنظیم و تدوین شود، چه زمانی قرار است دولت لایحه برنامه هفتم توسعه را به مجلس ارائه دهد؟

بنده خبر دارم که مجمع تشخیص مصلحت نظام و دولت در حال فراهم کردن مقدمات کار هستند. در آخرین دیداری هم که ما خدمت مقام معظم رهبری رفتیم، ایشان فرمودند که برنامه هفتم توسعه باید مسئله‌محور باشد.

فرمایش ایشان کاملاً دقیق و کارشناسی است چرا که تاکنون ۶ برنامه پنج سال توسعه داشتیم که درصد کمی از آن‌ها محقق شده است. یکسری ابرمسائل وجود دارد که کشور را تهدید می‌کند و تعداد و موضوعات آن کاملاً مشخص است.

این مسائل حتماً باید در برنامه هفتم توسعه مدنظر قرار گیرد. مجلس شورای اسلامی قطعاً در بررسی و تصویب برنامه هفتم توسعه به مسئله‌محوری توجه می‌کند و تمام تلاش خود را می‌کنیم تا بودجه سال ۱۴۰۲ بر مبنای برنامه هفتم توسعه شکل گیرد.

منبع : مهر
24-news.ir/vdcai6n6o49nwi1.k5k4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

نرخ طلا و ارز