مدیر عامل شرکت مترو تهران و حومه جزئیات ساخت قطار ملی در تهران را اعلام کرد و گفت: به دنبال انبوه سازی در سال جاری هستیم.
به گزارش خبر۲۴، یکی از پروژههای مدرن و اساسی در حمل و نقل عمومی، ایجاد خطوط مترو در کلان شهرها است. مترو شهر تهران با 7 خط مصوب به طول 298 کیلومتر (271 کیلومتر اجرا شده) و 176 ایستگاه (150 ایستگاه بهرهبرداری شده) و 4 خط توسعهای جمعاً به طول 151 کیلومتر، در حال حاضر دارای رتبه پانزدهم در رده بندی متروهای جهان است.
طبق قانون برنامه ششم توسعه، برای شبکه مترو کلانشهرهای کشور تامین 1050 دستگاه واگن با ارزش بیش از یک میلیارد یورو به عنوان اولویت نخست مورد نیاز است که این امر باید ظرف مدت 5 سال آینده محقق شود.
تاکنون با وجود تامین بیش از 1500 واگن برای شهر تهران، حداکثر بومیسازی صورت گرفته حدود 33 درصد بوده است و در تمامی پروژهها، طراحی به صورت کامل توسط طرف خارجی انجام شده و اسناد فنی مربوطه به صورت بسیار محدود و ناقص ارائه شدهاند. این موضوع ضمن ایجاد وابستگی، مشکلات متعددی را در تعمیرات اساسی ایجاد کرده و قیمت تمام شده تامین واگن را افزایش داده است.
ساخت و انبوه سازی قطار ملی در دستور کار است. با محسن هرمزی مدیر عامل شرکت متروی تهران و حومه در خصوص آخرین اقدامات صورت گرفته در زمینه ساخت قطار ملی به گفت و گو نشستیم.
ساخت قطار ملی در تهران به کجا رسید؟ در خصوص آخرین اقدامات صورت گرفته توضیح دهید.
دستیابی به یک رکورد ملی/ یک رام قطار 7 واگنه مترو ساخته شد
در راستای اجرای ماده 54 قانون برنامه ششم توسعه، شهرداری و شرکت مترو تهران ساخت قطار ملی مترو را با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به منظور بومیسازی حداقل 85 درصدی دانش طراحی و ساخت تجهیزات مورد نیاز صنعت حمل و نقل ریلی شهری و بینشهری و رفع انحصار و وابستگی مطلق، استفاده از حداکثر ظرفیتهای تولیدی داخلی، توجه به موضوع تعمیرات و نگهداری و تهیه اسناد فنی منطبق بر استانداردهای روز دنیا، با تلاش مهندسان و صنعتگران داخلی اجرایی ساخته است.
با تحقق پروژه طراحی و تولید یک رام قطار 7 واگنه مترو که یکی از سریعترین پروژههای طراحی و توسعه محصولات پیچیده و با فناوری بالا در کشور است، ضمن دستیابی به یک رکورد ملی، معادل بهترین رکوردها در سطح جهانی عمل شده است.
چقدر شرکت های داخلی در تولید این قطار نقش داشتند؟
مشارکت 25 شرکت دانشبنیان در ساخت قطار ملی
در این پروژه، ضمن دستیابی به اهداف تعریف شده و بومیسازی فناوری ساخت قطار مترویی، با بهکارگیری 25 شرکت دانشبنیان و 4 مجموعه بزرگ صنعتی شامل شرکتهای واگنسازی تهران (تامینکننده بدنه فلزی، سیستم تهویه، سیستم اطلاعرسانی و همچنین مونتاژ و تست قطار کامل) جهاد دانشگاهی (تامینکننده سیستم رانش کامل و سیستم کنترل قطار) شرکت مپنا ریلی (تامینکننده سیستم بوژی) و تیوان ترمز ریلی (تامینکننده سیستم ترمز و درب ) طراحی و ساخت اولین قطار ملی مترو در کشور محقق شد.
ایا از شرکت های خارجی هم در تولید این قطار استفاده شده است؟
در این پروژه به منظور دستیابی به اهداف از خدمات یک شرکت مشاور مهندسی معتبر بینالمللی استفاده شده است.
ثبت برند جدید قطار ملی مترو/تایید کامل مستندات طراحی و تست قطار
اجرای تکالیف قراردادی برای به کارگیری مشاور مهندسی بینالمللی بر اساس قرارداد شهرداری تهران با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تایید کامل مستندات طراحی و تست قطار ملی مترو و آماده سازی پیش نیازهای شروع تولید انبوه این قطار،صحه گذاری فعالیتهای انجام شده و الزام ارگانهای رسمی کشور به اخذ مجوز سیر از شرکت مهندسی معتبر بینالمللی جهت بهرهبرداری از یک رام قطار نمونه ساخته شده، ثبت برند جدید قطار ملی مترو،استفاده از ظرفیت تمامی واگنسازها و تامین کنندگان صنایع ریلی درجهت تامین نیاز شبکه مترو تهران و دیگر قطار شهریهای کشور به واگن مترو وارتقای کیفی قطعات تامین داخل به منظور ارتقای پارامترهای موجود و کاهش هزینههای نگهداری و تعمیرات از طریق شناسایی نقاط ضعف موجود در زیر سیستمهای تولید شده انجام شد.
با تولید قطار ملی چقدر شغل ایجاد می شود؟ در این باره توضیح دهید.
ثمرات متعدد همافزایی متخصصان داخلی/، ایجاد 25 هزار شغل پایدار و مستقیم با استفاده از ظرفیتهای خالی کارخانه های واگنسازی
تولید تمامی زیرسیستمهای قطار مترویی ملی مطابق با آخرین استانداردهای بینالمللی و اخذ تاییدیه
بینالمللی برای قطار ملی مترو، کسب توانمندی اجرای پروژههای مترو به صورت کلید در دست اعم از زیر ساختها، سیستمهای کنترلی و قطار مترویی،کسب دانش فنی برای ساخت انواع قطارهای مترویی و برقی از قبیل قطارهای برقی پرسرعت و قطارهای مترویی با آرایشهای مختلف برای دیگر کلانشهرهای کشور،مدیریت و اجرای پروژههای پیچیده و چندوجهی ریلی در کمترین زمان ممکن همگام با پیشگامان صنعت، ایجاد 25 هزار شغل پایدار و مستقیم با استفاده از ظرفیتهای خالی کارخانجات واگنسازی و زنجیره تامین قطعات ساخت داخل (فقط در سال اول تولید انبوه قطار ملی) و کاهش حداقل 20 درصدی هزینه تامین ناوگان و تقلیل ارزبری پروژهها تا 85 درصد درمرحله تولید انبوه از جمله ثمرات این پروژه ملی بوده است.
از کجا استارت ساخت قطار ملی زده شد؟
شکست انحصار در ساخت واگن توسط متخصصان داخلی / بهرهگیری از توانمندیهای سختافزاری و نرمافزاری داخلی
با محوریت تولید ملی، معاونت علمی و فناوری در سایت جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی و شرکت راهآهن شهری تهران و حومه (مترو) در همافزایی با یکدیگر و در راستای اجرای ماده 54 قانون برنامه ششم توسعه از تیر 1398 پروژه ساخت و تجهیز قطار ملی مترو را آغاز کردند. با اعتقاد و اعتماد به خلاقیت و توانمندی نیروهای متخصص ایرانی و ظرفیتها و توانمندیهای بالقوه داخلی جهت شکست انحصار در ساخت واگن و ایجاد اشتغال در زیستبوم ریلی با بهرهگیری از توانمندیهای سختافزاری و نرمافزاری داخلی، گام ارزشمندی در این مسیر برداشته شد.
در خصوص جزییات ساخت قطار ملی توضیح دهید؟
متخصصان ایرانی برای اولینبار در کشور موفق به طراحی و ساخت تمامی بخشهای داخلی قطار ملی شدهاند. دکوراسیون داخلی واگنها با خلاقیت، زیبایی و طراحی بهینه، فضای مطلوبی همسو با سلیقه شهروندان ایرانی و مسافران قطار ملی مترو فراهم آورده است.
در خصوص بدنه قطار باید بگویم، با گردآوری مجموعهای مجرب از مهندسان و کارگران و نیز سالنهای تولید و مونتاژ مجهز، ساخت بدنه فلزی قطار ملی مترو انجام پذیرفته است. از زمان آغاز عملیات پروژه به شکلی نظاممند کار ساخت بدنه فلزی پیش رفت و محصولات ارائه شده در پروژه قطار ملی مترو نسبت به سه نسل قطارهای قبلی داخلی با تکامل و بهینهسازی روبرو بوده است.