تاریخ انتشارسه شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۴
رئیس سابق دانشگاه شهید بهشتی گفت: نحوه نمره گذاری در مدارس یکپارچه ‌نیست و نمی تواند جایگزینی برای کنکور باشد.چرا که مدارس سطوح مختلفی دارند و بسیاری از افراد به دلیل اختلاف طبقاتی نمی توانند فرزندان خود را به مدارس عالی بفرستند.
نمره گذاری مدارس نمی تواند جایگزین کنکور باشد
سید حسن صدوق رئیس سابق دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با فارس در رابطه با ساماندهی کنکور  اظهار داشت: جمع کثیری از جوانان کشور علاقه‌مند به حضور در دانشگاه هستند که این در واقع حق آنهاست و حاکمیت و دولت به طور اخص باید این امکان را برای همه کسانی که می‌خواهند بعد از دوره دبیرستان، وارد دوره عالی شوند فراهم کند.

وی ادامه داد: جوانان با هدف فرا گرفتن آموزش بیشتر، اطلاع پیدا کردن از مسائل جامعه و آموختن یک مهارت به دانشگاه وارد می‌شوند اما اینکه بتوان همه این شرایط را در کنار همدیگر جمع کرد، به گمانم در شرایط موجود امکان پذیر نیست.

رئیس سابق دانشگاه شهید بهشتی با تأکید بر اینکه تا رسیدن به مطلوب خودمان چاره‌ای جز برگزاری کنکور نداریم؛ چراکه به سادگی نمی‌توان کنکور را حذف کرد، ادامه داد: سیستم نمره گذاری مطرح شده به عنوان جایگزینی برای کنکور در مدارس یکپارچه ‌نیست و در حال حاضر نمی تواند جایگزینی برای کنکور باشد. چرا که مدارس سطوح مختلفی دارند و نقش پول خیلی مهم است و بسیاری از افراد به دلیل تمکن مالی می‌توانند فرزندان خود را به مدارس عالی بفرستند در حالی که بسیاری از دانش آموزان بخش‌های متوسط و پایین جامعه که از قضا استعدادهای خوبی نیز دارند به دلیل شکاف طبقاتی نمی‌توانند به مدارس خوب دست پیدا‌کنند که این خود یک مسأله است و به لحاظ عدالتی و امکانات بر اساس آمایش سرزمینی پاسخگو نیست.

صدوق در ادامه با بیان اینکه درِ دانشگاه باید به روی همه باز باشد و نباید یک آرزوی دست نیافتنی باشد، تصریح کرد: باید برای آن تعداد از افراد که کشور برای کارهای عمرانی، توسعه‌ای و نوزایی مانند رشته‌های پزشکی، علوم انسانی، علوم پایه، حوزه‌های تحقیقاتی و مهندسی به آنها نیاز دارد سیستمی طراحی شود که بتوانیم حدود ۱۰ درصد از کل افرادی که به دانشگاه‌ها می‌آیند را از این مجموع انتخاب کنیم و دولت به صورت متمرکز این افراد را برای آینده کشور آماده کند.به این صورت که مدرک  این افراد شاخص باشد تا برای رفع نیازهای اصلی دولت و بخش‌های خصوصی آماده شوند لذا باید به صورت ویژه آنها را آموزش دهیم و شغل آنها از قبل مشخص باشد تا دغدغه شغل آینده را نداشته باشند.

صدوق یک روش دیگر پس از ورود افراد به دانشگاه‌ها را چنین توضیح داد و گفت: می توان پایان‌نامه‌های دوره‌های مختلف در دانشگاه ها را با توجه به نیاز کشور تعریف کرد و دستگاه هایی‌ که قرار است از این طرح ها استفاده کنند، به طور مستقیم در پروپوزال ها مشارکت داشته باشند.
24-news.ir/vdcci0qe.2bqep8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

نرخ طلا و ارز