تاریخ انتشارشنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۶
ناگفته‌هاي جلال الدين معيريان از پيشکسوتان و چهره‌هاي ماندگار و نامدار چهره‌پرداري سينماي ايران را بخوانيد.
قرار بود داريوش ارجمند نقش ميرزا کوچک‌خان را بازی کند
به گزارش خبر24 و به نقل از روابط عمومي موزه سينما، جلال الدين معيريان با بيان اينکه در يوسف آباد تهران به دنيا آمده است، گفت: از طريق يکي از معلم‌هايم آقاي اسلاميان به سمت نقاشي گرايش پيدا کردم. در نوجواني با مسعود کيميايي و فرامز قريبيان هم کلاس بوديم و حتي خانه ما به خانه آقاي کيميايي نزديک بود و در محوطه بيروني خانه ايشان تئاتر اجرا مي کرديم .

وي با اشاره به اهميت گريم در سينما ادامه داد: من تاکيد دارم گريم هنراست زيرا اين حرفه بر پايه‌هاي نقاشي، مجسمه‌سازي و آرايش استوار است. دراين هنر با اتکا به علوم روانشناسي ، مردم شناسي، فيزيک، شيمي، تاريخ عمومي، جغرافياي جهاني، آگاهي به سينما و ... مي‌توان در راستاي ايجاد زيبايي و شخصيت شناسي گام برداشت.

معيريان خاطرنشان کرد: به شکل خاص به عنوان گريمور براي يک مجموعه اولين بار در«سلطان صاحبقران» کار کردم. زنده ياد علي حاتمي گريموري بنام آقاي لاله زاري داشت که تست‌ها را او انجام مي‌داد اما به دلايلي يک دفعه مجبور به ترک پروژه شد و مرحوم حاتمي که از قبل من را مي‌شناخت دعوت کرد تا با او همکاري کنم.

وي ادامه داد: در دانشگاه هنرهاي دراماتيک رشته گريم خوانده بودم و مي‌دانستم گريم علاوه بر ذوق ، استعداد و خلاقيت به چه چيزهايي نياز دارد . وقتي ديدم «سلطان صاحبقران» ماجراي ناصرالدين شاه است کتاب هاي زيادي در زمينه تاريخ و ناصرالدين شاه خواندم. آنقدر وارد جزئيات شدم که در يکي از کتاب‌ها خواندم ناصرالدين شاه يک خال گوشتي بزرگ در کنار گوشش داشته است بر همين اساس در روي صورت جمشيد مشايخي در اين فيلم خال را گذاشتم .

معيريان خاطرنشان کرد: علي حاتمي از من پرسيد که چرا اين خال را گذاشتي و من براي او توضيح دادم در کتاب‌ها چنين چيزي روايت شده است. علي حاتمي در پاسخ به من گفت ما بايد سعي کنيم در فيلم‌ها تاريخ را زيباتر به نمايش درآوريم و ناهنجاري که ممکن است توجه مخاطب را به خود جلب کند را استفاده نکنيم. اگر هم اين خال را روي صورت ناصرالدين شاه نگذاري هيچ فردي نمي گويد که آنرا نگذاشتيد.
 زنده ياد علي حاتمي معتقد بود ما هنر کلاسک را دنبال کنيم و رئال کار نکنيم و بر همين اساس شخصيت‌ها را مطلوب نشان دهيم، انسان ها طالب زيبايي هستند و ما بايد تاريخ را زيباتر نشان دهيم. به همين دليل نقش مهد عليا که زشت بود را او تاکيد داشت همسرش بازي کند و چهره‌شان به زيباترين وجه ساخته شود . حاتمي مي‌گفت ناصرالدين شاه مشايخي آن زمان است نمي‌خواهم او زشت باشد بلکه مي‌خواهم تاريخ را زيبا نشان دهم. حتي در مورد شخصيت‌هاي منفي نيز مي‌گفت سعي نکن به خاطر منفي بودنشان رد چاقو در صورتش باشد زيرا بسياري از منفي‌ها چهره خوبي دارند اما منفي هستند.
 علي حاتمي درباره من و عبدالله اسکندري مي گفت در چهره پردازي جلال الدين معيريان نگاه هنري و عبدالله اسکندري نگاه صنعتي دارد. او مي گفت عبدالله اسکندري و جلال‌الدين معيريان شمس و مولانا هستند و هردو کار يکديگررا تاييد مي کنند. من و عبدالله اسکندري دو دوست خيلي خوب درکنار هم اما با ديدگاه متفاوت بوديم.
معيريان با بيان اينکه بعد از انقلاب شروع به فعاليت‌هاي سينمايي کرده است،خاطرنشان کرد: فيلم‌هاي آقاي هيروکليف ، هر سه نفرشان، زنده باد، پرواز به سوي مينو فيلم هايي بود که در ابتداي فعاليتم در سينما کار کردم که ادامه پيدا کرد تا به فيلم‌هاي علي حاتمي و سرب ساخته مسعود کيميايي رسيدم.
معيريان با اشاره به حضورش به عنوان گريموردر «ميرزاکوچک خان» توضيح داد: در «ميرزا کوچک خان» براي نقش ميرزا در ابتدا داريوش ارجمند درنظر گرفته شده بود و حتي تست گريم هم بر روي صورت او انجام شده بود و ناصر تقوايي سليقه خاص خودش را داشت . با تغييراتي که در کارگرداني داده شد بحث اين بود که آيا ميرزاکوچک خان را همچنان داريوش ارجمند که تست شده و لنز برايش گذاشته شده، بازي کند يا او را عوض کنند . در جلساتي که در اتاق گريم بود من به آنها گفتم تست گريم بر روي صورت داريوش ارجمند جواب داده است و براي اين نقش مناسب است اما بهروز افخمي گفت به نظر من عليرضا مجلل که خود از خانواده ميرزا کوچک خان است براي اين نقش بهتر است. کاري که در کوچک جنگلي براي شخصيت‌ها انجام دادم با توجه به مسائل پيش آمده، نهايت دقت در شخصيت پردازي‌ها شد.
وي با اشاره به همکاري خود با خسرو سينايي نيز گفت: زنده ياد خسرو سينايي از جمله کارگردان‌هايي بود که سينما را خوب مي‌شناخت و با عوامل به خوبي ارتباط برقرار مي‌کرد. در فيلم «هيولاي درون» ما در دماوند بوديم که برف و سرماي کشنده و خطر حمله گرگ وجود داشت و در شرايط سختي کار کرديم. آقاي سينايي توضيح دقيقي درباره شخصيت‌هاي فيلم دادند و من گفتم شخصيت اصلي بايد مانند مجسمه‌اي باشد که ترک مي‌خورد، خرد مي‌شود و مي‌ريزد . در آن شرايط با امکانات محدود فکر کردم که براي خوب درآوردن گريم شخصيت ها چيکار کنيم. در نهايت ترک‌ها با نظر خود خسرو سينايي با ترفندهاي گريم و رنگ ايجاد شد.
معيريان درباره همکاري خود با محمد بزرگ نيا توضيح داد: به دليل دوستي ديرينه و علاقه‌اي که به بزرگ نيا دارم به دليل باسواد بودن او کارش را در فيلم «طوفان» بر عهده گرفتم . گريم‌هايي که براي شخصيت‌ها در اين فيلم انجام شده بود در زمان خودش قابل توجه است زيرا شخصيت‌ها در آب بودند و بايد طوري گريم مي‌شدند که گريم آنها پاک نشود اما به نظر خورم زحمت گريم در آن فيلم آنقدر نبود که منجر به دريافت جايزه شود.
در مورد فيلم سرب ساخته مسعود کيميايي خودم را شايسته دريافت جايزه مي‌دانستم اما براي فيلم‌هاي غزال و طوفان دور از ذهنم بود اما فيلم اوينار حتما بايد جايزه مي‌گرفت زيرا اين فيلم در تاريخ سينما و همچنين تاريخ گريم خودم حرف اول را مي‌زند. براي اوينار فکر و ترفندهاي زيادي در پشت گريم آن وجود داشت و بر روي گريم تک تک شخصيت‌هاي فيلم کار شده است اما در «روز واقعه» تعداد بازيگراني که بايد تست گريم مي شدند ۱۰ برابر اوينار است اما از نظر من گريم اوينار با روز واقعه قابل مقايسه نيست.
معيريان با بيان اينکه بهمن فرمان آرا کارگردان قوي و باسواد کشور است، بيان داشت: در فيلم «خانه اي روي آب» رضا کيانيان به دستور بهمن فرمان آرا خودش را چاق کرده بود و من هيچ نقشي در اينکه ايشان را چاق ارائه بدهم نداشتم و تنها در جزئيات کوچک و سفيدي موي سر دخيل بودم.
 من عاشق رشته گريم هستم و زندگيم را براي اينکار گذاشتم. دوره ازدواج، نامزدي و بچه دار شدن را به خوبي نديدم زيرا دائم سر فيلم بودم. تولد بچه اولم را نديدم زيرا در يزد بودم ، تولد بچه دومم سر گريم فيلم ديگري بودم و بچه سومم سر فيلم ميرزا کوچک خان بودم اما در همه اين روزها در کنار هنر چهره پردازي بودم و تعصب بسياري روي اين حرفه دارم و با عشق کار مي کنم.
گفتني است، اين گفتگو به سفارش موزه سينماي ايران توسط آقايان جواد طوسي و غلام حيدري در سال ۱۳۸۶ ضبط شده است و امروز براي اولين بارهمزمان با زادروز جلال الدين معيريان منتشر شده است. نسخه کامل اين گفتگو در آرشيو اين مجموعه فرهنگي- تاريخي نگهداري مي‌شود.
يادآور مي‌شود، موزه سينماي ايران به عنوان مجموعه‌اي فرهنگي و تاريخي که راوي سير تاريخ و تحولات سينماي ايران است خود را موظف مي‌داند نظرات و ديدگاه‌هاي سينماگران باتجربه و پيشکسوت را جمع آوري کرده تا نسل‌هاي آينده با نگاه و مسير زندگي حرفه‌اي و نحوه خلق وشکل گيري آثار هنرمندان و صاحب نظران هنر سينما آشنا شوند.
24-news.ir/vdciwray.t1avy2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

نرخ طلا و ارز