تاریخ انتشارسه شنبه ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۵
از جمله اقدامات مهم به تاخیر افتاده بانک مرکزی که موجب کاهش مراجعه مردم به بانک­ها در این شرایط کرونایی می‌­شود، خدمات ثبت و تائید چک در سامانه صیاد از طریق خودپرداز و کارت­خوان و ارسال پیامک ثبت چک جهت اطمینان از صحت اطلاعات است.
ضرورت تسهیل کار با چک | بانک مرکزی به رونق تجارت کمک کند
به گزارش خبر24،چک­‌های جدید که از ابتدای سال 1400 توزیع شده است، به وسیله افزایش خدمات سیستمی و کاهش دخالت انسان، مثل تمرکز صدور دسته چک در بانک مرکزی و  ثبت و تائید اطلاعات چک در سامانه صیاد، اعتماد به چک­های صادرشده را افزایش می­دهد. همچنین با اجرای کامل قانون جدید چک، گامی در جهت دولت الکترونیک نیز برداشته خواهد شد.

در حال حاضر که بسیاری از کسب و کارها نیز به سمت الکترونیکی شدن حرکت می­کنند، لازم است تا خدمات دولتی و حکومتی نیز به این سمت متمایل شوند تا سطح رفاه جامعه افزایش یابد.

چک، به عنوان یکی از خدمات ارائه­شده بانک مرکزی به مشتریان، جزو پرکاربردترین ابزار انجام معامله در فضای کسب و کار کشور است. به همین دلیل، قانون صدور چک که در سال1355 تصویب شد تاکنون چندین بار مورد اصلاح قرار گرفته است و در سال1397 دچار اصلاحات نوآورانه­ای شد که امکان ارائه خدمات غیرحضوری و الکترونیکی را نیز فراهم خواهد کرد.

از جمله خدمات غیرحضوری چک، شامل ارائه خدمات ثبت و تائید چک در سامانه صیاد از طریق خودپرداز و کارت­خوان، همچنین ارسال پیامک ثبت چک به گیرنده جهت اطمینان از صحت اطلاعات درج شده توسط صادرکننده است. این موارد، از جمله اقدامات مهم بانک مرکزی است که لازم است اجرا شود تا در این شرایط کشور و خیز دوباره کرونا، از حضور مردم در مکان­های شلوغ، از جمله بانک­ها بکاهد.

 
لزوم وحدت رویه بانک­ها در ارائه خدمات غیرحضوری چک

البته در ارائه خدمات غیرحضوری چک، لازم است تا بانک­ها طبق یک وحدت رویه­ای عمل کنند که صاحبان کسب و کار دچار سردرگمی نشوند؛ زیرا ممکن است برخی از صاحبان کسب و کار از چندین بانک دسته چک گرفته باشند و نبود وحدت رویه بین بانک­ها در ارائه خدمات، می­تواند مشکل و سردرگمی ایجاد کند.

ابوالفضل ابوترابی؛ عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در رابطه با لزوم وحدت رویه بانک­ها در ارائه خدمات گفت: ما شاهد آن هستیم که رویه بانک‌ها در اجرای قانون جدید چک متفاوت است و بعضاً اطلاعات مختلفی برای ثبت و تایید چک از مردم می‌گیرند. در این خصوص جلساتی با مسئولین بانک مرکزی گذاشته شده تا وحدت رویه در بین شعب بانک‌ها ایجاد شود.

 
حل مشکل مردم با ثبت و تائید چک، وظیفه شبکه بانکی است

همانطور که گفته شد، در حال حاضر ایجاد امکان ثبت و تائید اطلاعات چک در سامانه صیاد به وسیله خودپرداز و کارت­خوان، همچنین ارسال پیامک ثبت چک به گیرنده، می­تواند جزو دو اقدام بانک مرکزی در جهت ارائه خدمات غیرحضوری باشد که از اهمیت زیادی در جهت کاهش حضور مردم در بانک­ها برخوردار است و به جلوگیری از شیوع کرونا نیز کمک می­کند. این اقدامات علاوه بر کاهش حضور مردم در بانک­ها، موجب کاهش برخی مشکلات صاحبان کسب و کار از جمله عدم دسترسی به گوشی هوشمند نیز می­شود.

مهدی طغیانی؛ عضو کمیسیون اقتصادی در رابطه با لزوم اتصال خودپرداز به سامانه صیاد بیان کرد: برای رفع مشکل مناطق محروم در خصوص ثبت و تائید اطلاعات چک، اتصال خودپردازها به سامانه صیاد موثر است و باید صورت بگیرد. علی رغم اینکه مشکل ثبت و تائید چک در مناطق محروم وجود دارد، اما شاید درصد کمی از فعالین اقتصادی کشور هستند که به اینترنت دسترسی ندارند یا از مبادلات مالی از طریق بستر نقل و انتقالات الکترونیکی بی بهره­اند.

همچنین علی خضریان؛ سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی نیز در رابطه با اهمیت ارسال پیامک ثبت چک گفت: در حال حاضر لازم است تا ارسال پیامک ثبت چک به گیرنده، هر چه زودتر راه اندازی شود. با انجام این کار، برخی از مشکلاتی که ممکن است در آینده به وجود بیاید برطرف خواهد شد. با فراهم شدن ارسال پیامک ثبت چک به گیرنده، مردم می‌توانند از صحت معاملات خود و ثبت چک‌ها در سامانه صیاد مطمئن شوند تا از انجام معامله با چک ضرر نکنند.
 
تسریع رئیس جدید بانک مرکزی در اتصال خودپرداز و کارت­خوان به سامانه صیاد

با وجود اینکه قانون جدید چک مصوب آذرماه سال1397 است و بانک مرکزی، از آن زمان تا آذرماه سال1399 جهت فراهم کردن زیرساخت­های اجرای قانون مهلت داشت، اما همچنان خدمات الکترونیکی چک از جمله امکان ثبت و تائید چک در سامانه صیاد توسط خودپرداز و پیامک مهیا نشده است.

از این رو حسن نوروزی؛ نائب رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس گفت: بانک مرکزی موظف است تا بر اجرای قانون توسط بانک­ها نظارت کند. اتصال خودپرداز به سامانه صیاد و همچنین امکان ثبت چک به وسیله پیامک در سامانه صیاد از جمله مواردی است که باید توسط بانک­ها فراهم شود. البته ما نیز در نظر داریم تا در آینده در مورد این موارد جلسه برگزار کنیم و با رئیس بعدی بانک مرکزی نیز در این مورد صحبت کنیم تا در اجرای قانون جدید چک سریعتر عمل کنند.

نصرالله پژمانفر؛ رئیس سابق کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، گفت: هرچقدر اطلاعات گیرنده چک نسبت به ثبت چک بیشتر شود، طبیعتاً مشکلات کمتری متوجه او می‌شود. بر این اساس اگر نتوان امکانات این اطلاع رسانی را فراهم کرد، مردم با مشکل مواجه می‌شوند.

پژمان‌فر اضافه کرد: ارسال پیامک ثبت چک در سامانه صیاد، یکی از بهترین راهکار‌های اطلاع رسانی به گیرنده چک است. این کار می‌تواند به صورت آنی به گیرنده اطلاع دهد که چک در سامانه صیاد ثبت شده است. علاوه بر این ارسال پیامک می‌‎تواند اطلاعات چک، شامل مبلغ و تاریخ سررسید را به گیرنده نمایش دهد تا اگر این اطلاعات با تعهدات دو طرف معامله همخوانی نداشت، گیرنده چک از پذیرش چک ممانعت کرده تا زمانی که این اطلاعات توسط صادرکننده تصحیح شود.

اگر صادرکننده چک هنگام تحویل آن به گیرنده، ثبت چک در سامانه صیاد را فراموش کند یا از انجام این کار خودداری کند برای گیرنده چک مشکل ایجاد می‌شود. همچنین اگر گیرنده چک نیز به ثبت چک توسط صادرکننده توجه نکند یا نداند که چک در سامانه صیاد ثبت نشده است، برای دریافت وجه چک دچار مشکل خواهد شد؛ بنابراین اطلاع گیرنده از ثبت چک در سامانه صیاد، می‌تواند از بروز برخی مشکلات برای صاحبان کسب و کار جلوگیری کند.
 
بانک مرکزی به وعده خود عمل می‌کند؟

به گفته روابط عمومی بانک مرکزی، به زودی خدمات ثبت، تائید، انتقال و استعلام چک به صورت پیامکی و با همکاری سازمان فناوری اطلاعات، از طریق سرشماره ۴۰۴۰۷۰۱۷۰۱ به مشتریان فاقد گوشی هوشمند ارائه خواهد شد. باید دید که این قول بانک مرکزی چه زمانی عملی شده و در اختیار مردم قرار می­گیرد.

اما در رابطه با اتصال خودپرداز به سامانه صیاد نیز باید بانک مرکزی این امکان را فراهم کند تا افرادی که در مناطق محروم صاحب کسب و کاری هستند نیز بتوانند از چک در معاملاتشان استفاده کنند. حال باید منتظر ماند و دید مدیران بانک مرکزی با احترام به قانون و در جهت کمک به تسهیل تجارت و کسب و کار در کشور به وعده‌های خود عمل می‌کنند؟!
24-news.ir/vdciyqay.t1avz2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

نرخ طلا و ارز