تاریخ انتشاريکشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
قیمت خودرو در هفته‌های گذشته روند نزولی به خود گرفته بود اما این روند ادامه‌دار نبود و افزایش قیمت در هفته گذشته مهمان بازار خودرو شد.
افت و خیز قیمت ها | بلاتکلیفی‌ها خودرو را گران کرد؟!
به گزارش خبر24، این افزایش قیمت به گونه‌ای که قیمت پراید ۱۱۱ بعد از یک ماه دوباره به قیمت ۱۵۵ میلیون تومان رسید، قیمت پراید ۱۵۱ به ۱۵۴ میلیون تومان افزایش پیدا کرد. قیمت پژو ۲۰۶ تیپ دو نیز به ۲۴۷ میلیون تومان و ۲۰۶ تیپ پنج به ۲۹۶ میلیون تومان رسیدند و تمامی مدل‌های پژو ۲۰۷ با افزایش یک تا سه میلیون تومانی همراه بودند. در این میان کارشناسان و فعالان بازار نرخ دلار، بلاتکلیفی برخی مسائل همانند طولانی شدن انتظار برای مذاکرات، طرح واردات و زمزمه‌های حذف قرعه‌کشی برای خرید خودرو، بازار را دچار سردرگمی کرده است.

به گفته آنها به محض روشن شدن تکلیف هر یک از مسائل گفته شده از تب و تاب نوسان قیمت در بازار خودرو کاسته خواهد شد. اما عده‌ای هم معتقدند تا مادامی که تورم در اقتصاد بالا است افزایش قیمت خودرو طبیعی است. فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو با اشاره به افزایش قیمت خودرو طی هفته گذشته به ابتکار گفت: چالش اصلی اقتصاد ما تورم ناشی از کسری بودجه است.

 به عبارتی دیگر برای مدیریت کشور پولی در کار نیست و دولت برای مدیریت خلق پول می‌کند. مادامی که سیاست دولت برای مدیریت کشور این باشد اقتصاد کشور تورم را خواهد داشت و این تورم به شکل نوسان کوچک و بزرگ خود را در بازارهای مختلف نشان می‌دهد. این در حالی است که هرگاه به صورت دستوری نوسانات را کنترل کنیم بدون شک یک جهش قیمتی پشت سر آن خواهد بود. اکنون در اقتصاد کلان اقتصاد ایران چیزی تغییر نکرده است که ما انتظار ارزانی در بازار خودرو را داشته باشیم.

این کارشناس بازارخودرو ادامه داد: مشکل کشور ما یک شخص در دولت قبل نیست مشکل ما نحوه نگاه به مدیریت اقتصادی کشور است.

زاوه اظهار کرد: همانطور که اشاره کردم تا مادامی که ما مسئله کسری بودجه در کشور را حل نکنیم و شبکه بانکی‌مان را به بهانه تحریم از غیر شفافی خارج نکنیم نمی‌توانیم انتظار تعادل قیمت‌ها را در بازارهای مختلف به خصوص بازار خودرو را داشته باشیم.

این کارشناس خودرو ادامه داد: وقتی شرایط این چنین است ما هر پالسی برای محدودیت عرضه همانند مسئله واردات و... به بازار خودرو ارسال کنیم بدون شک سرعت افزایش قیمت در بازار بیشتر می‌شود.

زاوه درخصوص نرخ ارز نیز توضیح داد: نرخ دلار هم اینگونه است و نباید دلار را عامل گرانی در بازار خودرو بدانیم. طی سه سال دولت احمدی‌نژاد، دلار ۱۰۰۰ تومان بود اما شاخص قیمت کالاها حدود ۶۰ درصد افزایش یافت بنابراین دلار تورم را ایجاد نمی‌کند. دلار هم یک کالا بوده اما چون به سرعت نوسان را نشان می‌دهد آن را یک شاخص برای ارزیابی کالاهای دیگر در نظر می‌گیریم.

وی افزود: اگر عرضه دلار کم شود اما سیاست‌های پولی درست باشد و دلار گران شود یعنی تورم بخشی داشته باشد می‌تواند مانع از تورم در سایر کالاها شود.

فربد گفت: اگر بخواهیم با زور و دستور به مبارزه با تورم برویم هیچ نتیجه‌ای نخواهیم دید. بنابراین اگر فضای اقتصاد برگردد می‌توان امیدوار بود شیب افزایش قیمت‌ها کاهش پیدا کند اما برای تثبیت قیمت‌ها راه بسیاری پیش‌رو داریم.

این کارشناس بازار خودرو در بخش دیگری از صحبت‌هایش به مسئله مخالفت وزیر صمت با قرعه‌کشی اشاره کرد و در این خصوص گفت: اگر وزیر صمت قرعه‌کشی را حذف و قیمت‌ها را آزاد و شناور کند با این سیاست قطعا یک حرکت ضدتورمی کرده است.

زاوه گفت: سرمایه در گردش خودروسازان بیشتر از قیمت خودرو شده است و پول بانک‌ها را پس نمی‌دهند و می‌بینیم که بدهی آنها طی سال‌های اخیر چقدر زیاد شده است. این مسئله تورم‌زا بوده و حالا اگر سیاستی به میان بیاید که دیگر دست در جیب بانک‌ها نکنند و حتی بخشی از بدهی‌هایشان را پس بدهند این سیاست ضد تورمی خواهد شد.

وی افزود: شاید مردم گمان کنند که اگر قیمت‌ها در کارخانه آزاد شود سبب گرانی خودرو در بازار می‌شود اما باید بدانند که اینگونه نیست ‌و برخی از خودروها در کارخانه اختلافی با بازار ندارند. به بیانی دیگر فرمول قیمت کارخانه ضرب در دو در بازار ثابت نیست. بنابراین اگر وزیر صمت قیمت‌ها را آزاد و شناور رها کند به نفع بازار خودرو و اقتصاد خواهد بود.
24-news.ir/vdchwkn6.23nvqdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

نرخ طلا و ارز