تاریخ انتشاريکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۵
پیوند خوردن قیمت خودرو با مذاکرات وین، باعث شده تا دلالان همچنان روی موج افزایش قیمت سوار شوند و این روند طبقات کم برخوردار و مصرف کننده خودرو را به بازنده اصلی بازار تبدیل کرده است.
بازار خودرو در چنبره دلالان / چرا کسی جلودار خودروسازان نیست؟
به گزارش خبر24؛ با وجود همه وعده های مقامات دولتی و نمایندگان مجلس، هنوز بازار خودرو در اختیار دلالانی است که تلاش می کنند تا قیمت ها را بالا برده و دست مردم را از تولیدات داخلی کوتاه کنند.
 
درحالیکه سامان دادن به وضعیت بازار خودرو یکی از وعده های دولت و مجلس بود، اما هنوز با وجود طرح های فراوان، بازار خودرو التهاب خود را حفظ کرده و مصرف کنندگان نمی توانند برای خرید خودروی مناسب برنامه ریزی کنند.
 
در سال پایانی دولت حسن روحانی، خودروسازان با کمک دولت، ایده قرعه کشی برای خودروهای ثبت نامی را به اجرا گذاشتند. ایده ای که امید می رفت بتواند به فرصتی برای برقراری عدالت برای دسترسی به خودرو و نیز کاهش قیمتها تبدیل شود. اما
این ایده خیلی زود به یک لاتاری برای دلالان تبدیل شد و تنها کسانی از بازار سود می بردند که بهتر می توانستند در این بازار مشارکت کرده و از فاصله زیاد قیمتی کارخانه تا بازار استفاده کنند.
 
در دولت سیزدهم تلاش شد تا به بهانه کاهش حاشیه سود دلالان، قیمت کارخانه افزایش یابد. اما نتیجه این سیاست معکوس عمل کرد. نه فقط قیمت ها کاهش نیافت و سود دلالان کم نشد، بلکه قیمتها در بازار آزاد چنین صعودی شد که دیگر برای بسیاری از خانوارها، دستیابی به خودرو به یک رویا تبدیل گشت.
 
همزمان، مجلسی ها کوشیدند تا با آزادسازی واردات برخی خودروهای خارجی، از این التهابات بکاهند. بسیاری از کارشناسان خودرو امیدوار بودند که آزادسازی واردات خودرو، بتواند خودروسازان داخلی را وادار کند که بر کیفیت خود افزوده و برای رقابت پذیر شدن محصولات شان تلاش کنند.
اما وزیر صنعت با صراحت با این ایده مخالفت کرد و در نهایت این طرح با شکست مواجه شد تا بار دیگر برنده بازار خودرو، دلالان و خودروسازانی شوند که با حفظ انحصار در بازار، پاسخگوی مطالبات عمومی نیستند.
 
منتقدان، خودروسازان داخلی را متهم
می کنند که با احتکار خودرو، در عمل باعث افزایش قیمتها می شوند. با این وجود خودروسازان با توسل به ابزار تحریم، دلیل عدم عرضه خودروها به میزان مورد نیاز را کمبود قطعه می دانند. به تازگی یکی از مقامات خودروساز داخلی گفته است که کمبود برخی چیپ های به کار رفته در خودروهای داخلی، یک بحران جهانی است و به دلیل کمبود این قطعات، خودروها امکان عرضه به بازار را ندارند.
 
با این حال در پاسخ به این ادعاها، گفته می شود که خودروسازان با علم به این محدودیت ها، پیش از این وعده افزایش تولید را داده و در عمل، برای جلوگیری از واردات خودرو لابی کرده بودند تا به این ترتیب بتوانند حاشیه سود خود را از جیب مردم حفظ کنند؛ بدون آنکه تغییری در کیفیت محصولات تولیدی بدهند.
 
حالا در حالی که قریب به شش ماه از پیروزی سید ابراهیم رئیسی در انتخابات 1400 می گذرد، افکارعمومی انتظار دارند که او به بازار خودرو سامان ببخشد. این درحالیست که زمزمه ها درباره تغییر وزیر صمت، بر موج نابسامانی ها افزوده و امیدها به بهبود شرایط در کوتاه مدت را ناامید کرده است.
 
پیوند خوردن قیمت خودرو با مذاکرات وین، باعث شده تا دلالان همچنان روی موج افزایش قیمت سوار شوند و این روند طبقات کم برخوردار و مصرف کننده خودرو را به بازنده اصلی بازار تبدیل کرده است.
 
 
 
 
 
انتهای پیام/
 
24-news.ir/vdcgnn97.ak97q4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

نرخ طلا و ارز